2017-12-01 12:00 - Messages

Factors associated with return to work in patients with long-term disabilities due to neurological and neuropsychiatric disorders

The current study explores factors predicting return to work in a sample of patients with neurological and neuropsychiatric disorders who have attended a prevocational readiness and social skills training programme many years after trauma. Participants were community-dwelling adults with long-term disabilities (N = 67). Results of univariate analyses followed by multivariate logistic regression analysis revealed that both pre-injury (prior) and post-injury (current) factors influenced the likelihood of employment in our sample: prior employment, current employment readiness, current cognitive competence (particularly memory and executive functioning) and emotional adjustment. Our findings demonstrate that both pre-trauma and current factors interact in predicting return to work not only for individuals with traumatic brain injury (TBI), but also for a broader group of patients with long-term disabilities due to a variety of neurological and neuropsychiatric conditions. Thus, our findings provide preliminary support for ongoing long-term management of individuals with long-term disabilities and warrant close attention of future investigators to potential benefits of cognitive remediation, psychotherapy and vocational rehabilitation in terms of maintenance of initial gains and increased probability of return to work many years after trauma.

Source: Mitrushina, M., & Tomaszewski, R. (2017). Neuropsychological rehabilitation, 1-19.
https://doi.org/10.1080/09602011.2017.1395746

Les pratiques d’orientation en direction des personnes malades chroniques

Accompagnement collectif et individuel dans le cadre d'une recherche-action
Cet article présente les pratiques d'orientation individuelles et collectives mises en œuvre auprès de personnes malades chroniques, dans le cadre d'une recherche-action portant sur les freins et les leviers de leur retour à l'emploi. Après avoir exposé nos ancrages théoriques et les choix méthodologiques effectués, nous décrirons comment des pratiques collectives au sein d'un dispositif d'échanges et des pratiques individuelles se complètent pour permettre aux sujets de revenir sur leur parcours, de trouver dans le regard des autres un point d'appui à la mise en œuvre des stratégies individuelles et mettre à jour de nouvelles potentialités. La dynamique de groupe joue un rôle important dans la construction du projet en tant que support à la transition professionnelle. L'entretien individuel se centre sur la narration des activités, afin de réactualiser la perception de soi et l'éprouvé des capacités. Lorsque la maladie conduit à un réaménagement du parcours de vie, des capacités et des désirs, la construction de projets peut s'appuyer sur l'expérience des activités déployées depuis l'irruption de la maladie : celles-ci sont l'occasion de confronter désirs et possibles.

Source: Joëlle Mezza. (2017). Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé, 19-2.
http://journals.openedition.org/pistes/5093

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